Sjökortet v3 18/1-22/1

• Måndagsmöte digitalt via Teams – se gemensam kalender
  • Elevers bilder i Teams
  • Övriga frågor

Hedda Wisingskolans värdegrund, vision och mål

Nu är uppdatering på gång.

Här hittar du i fortsättningen alltid vår gemensamma värdegrund, vision och mål, indikatorer, aktiviteter/åtgärder samt strategier. När vi pratar om våra mål i skolan handlar det om våra gemensamma mål – vårt och nämndens mål:  En god miljö för utveckling och lärande

Aktuellt för veckan: Indikatorerna är under revidering efter er input.

Nu när vi är igång med viss undervisning på plats – påminn om följande

Påminn alla elever om att de ska fortsätta att hålla avstånd när de kan. Är de det minsta sjuka ska de stanna hemma och följa alla restriktioner enligt smittskydd och folkhälsomyndigheten om det är sjuka. Testar man positivt stannar man hemma och meddelar skolan. De ska hålla god handhygien – och ta tillfället i akt att sprita händerna när de kommer till matsalen. Med andra ord ska eleverna vara negativa och gärna lukta sprit när de är i skolan…. 🙂

Hålla distansen i matsalen

Nu är alla platser i matsalen markerade så att man sitter sick/sack och inte mittemot eller bredvid varandra. De som är rastvärdar under vecka 3 vid lunchtid håller koll på kön samt att eleverna följer markeringarna.

Elevers bilder i Teams

Tyvärr har vi sett att eleverna inte riktigt kan sköta hanteringen av bilderna på sina taggar i Teams. De kan själv välja att byta bild – så att de istället för ”knappen” med initialer har den bild de vill. Från och me måndag kommer det att begränsas. Ni får uppmana dem att byta – det tar upp till 12 tim innan det slår igenom överallt. Gör detta på mentorstiden. Följande regel gäller från och med tisdag (meddelande har gått ut via Schoolity):

Eleverna kan välja något av följande:

• Ingen bild – ha kvar initialerna Avatar Erik J
  • Foto på sig själv som de är nöjda med men som man kan känna igen dem på.
  • En avatar av sig själv som liknar eleven (sådana avatarer vet eleverna hur de genererar på nätet eller i mobilen)

Skälet till detta är att eleverna har haft högst olämpliga eller direkt stötande bilder ute – direkt provocerande, bilder med rasistisk eller kränkande underton, porrbilder/naket, etc.

För att vi inte ska behöva lägga tid på löpande granskningar av hästar, söta katter och hundar, strutsar och annat harmlöst så gäller de tree valen ovan eller så tar vi bort möjligheten att lägga upp en bild.

Om det finns behov av att torka datorer rena

Spritservetter finns att hämta hos Simon. Uppmuntra eleverna att rengöra sina datorer emellanåt.

Skolan är ny färgkodad

Nu är skolans alla salar nyuppmärkta och färgkodade för förbättrad tillgänglighet. Både på insidan av dörrarna och utsidan. Alla arbetsrum har även fått ett nummer. Färgkodningen följer följande system – uppifrån och ner:

• Plan 4 har blått
  • Plan 2 har grönt
  • Plan 1 har rött
  • Plan 0 har gult

Kompletterande markeringar med pilar kommer att sättas i alla trappor.

Fältgruppen vill prata med alla 7:or

Måndag v4 – 25/1 – kommer alla mentorer att få en länk till ett Teamsmöte där fältarna – Mattias, Erika och Wyn är inbjudna för att få presentera sig och deras arbete/uppdrag. De behöver ca 10 min. De tar alla klasser samtidigt på mentorstiden – en uppkoppling per klass – med kamera riktat ut mot klassrummet.

Internationellt samarbete

Logor internationellt samarbete

Se i högerspalten om – nytt ståend einlägg där om vad som är aktuellt just nu – eTwinning och möten för Breaking Barriers och Envisning.

Ämneslag

• Jobbar med samplanering av distansundervisningen.

A-lagstid / A-lagsarbete

• Följa upp hur det har gått med distansundervisningen.

• Gå igenom hur arbetet under distansundervisning funkar.
  • Gå igenom vilka regler soom gäller för taggarna i Teams  – se ovan. Ge tid att ändra på under mentorstiden – det kan ta upp till 12 tim att det slår igenom.

Gleerups distans

5 bra tips från Gleerups för att lyckas bra med distansundervisning:

• Hela veckan
    • Distansundervisning för åk 8 och 9
    • Möjlighet för åk9 att få SYV-info / studiebesök digitalt individuellt på gymnasiet
  • Tis – 15:05-17:00 EHM 7-9B Ansvar EHT och A-lag
  • Ons – 15:45 – 17:00 Konf.tid kort gemensam info. – Gemensam info/avstämning via Teams för åk 8 och 9 samt 7-9B kring distansundervisningen, därefter ämnesmötestid. Ansvar Skolledningen
  • Fre – 13:00-14:00 Elevråd Ansvar Martin G / Anders B samt elevrådet – möte via Teams.

Aktuella enkäter att göra

• Inventering av telefoni – se nedan.

Viktiga påminnelser