Sjökortet v51 19/12-22/12 (2022)

Sjökortet Schoolity

Agenda måndagsmöte

• Enkäter att göra på mentorstid
  • Kalla elevskyddsombud till RKA den 18/1
  • Elevrådets arbete och besök från Rumänien
  • Frånvaro
  • Övriga frågor

Hedda Wisingskolans värdegrund, vision och mål

Mål och indikatorer är nu från och med ht22 uppdaterade.

Här hittar du i fortsättningen alltid vår gemensamma värdegrund, vision och mål, indikatorer, aktiviteter/åtgärder samt strategier. När vi pratar om våra mål i skolan handlar det om våra gemensamma mål – vårt och nämndens mål:  En god miljö för utveckling och lärande

Frånvaro medarbetare – stående post

Här kan du alltid gå in och se vilka som är borta för dagen. Uppdateras löpande under vardagar. Klicka här – frånvaro medarbetare.

Önskemål inför nästa läsår

Vi kommer snart att vilja ha in era önskemål inför nästa läsår. Vi är extra tidigare i år av olika skäl – det gäller både inför överlämning inför åk 7 samt ”heltidsprojektet” som ska starta för skolan inom kort.

Med andra ord börja fundera redan nu hur ni tänker er era tjänster inför läsåret 23/24. Önskningsformuläret kommer att komma ut i januari.

Arbetstider och larmtider under lovet

Det här jullovet är det ovanligt få röda dagar eftersom julafton ligger på en lördag. För er som har semestertjänst behöver vi veta vilka dagar ni ska jobba under lovet. Meddela lägg in i systemet och Hanna senast innan lunch på onsdag.

Vi kommer även att ändra larmtiderna under lovet. Skolan är så klart låst utifrån, och vi kommer att att starta larmet lite tidigare än en vanlig helg – tider kommer via nästa Sjökort eller via mail separat.

Ronja Rövardotter-biljetter till specialpris

Teater Västernorrland spelar nästa sommar Ronja Rövardotter. En storslagen familjeföreställning för alla åldrar som spelas den 24 juni till 20 juli. Alla kommunanställda får ett specialerbjudande på biljetter. Familjepaket med 4 biljetter (2 vuxna och 2 barn)
Ditt pris 600 kr (Ordinarie styckepris 760 kr). Erbjudandet gäller vid köp i kassan på Technichus och där går det bra att betala med HÄR-presentkort. Säg att du är anställd i kommunen när du köper biljetterna så får du specialpriset.

Tider julavslutningen samt start i januari inkl planering konferensdagar

Följande har gått ut till alla elever och föräldrar:

Inför julavslutningen
Höstterminen avlutas den 22/12. Då har eleverna en kort dag utan lunch. Programmet ser ut enligt följande:

• 09:00 samlas alla elever med sina mentorer i hemklassrummen för terminsavslut med fika.
  • 10:00 samlas alla elever på skolgården utanför entrén där lärarkören sjunger samt några ord från rektor.
  • ca 10:20 avslutas dagen och jullovet börjar.

Skolstart i januari
Onsdag den 11/1 börjar vårterminen igen. Undervisningen börjar direkt enligt schemat en vanlig onsdag – med andra ord med riktat stöd direkt på morgonen.

Gemensamt avslut medarbetare

Vi samlas för gemensamt fika / macka kl 11:15 i Ljushallen / personalrummet.

Planering konferensdagar

• Måndag 9/1
    • Inga exakta tider är satta – men tänk heldag 7 tim arbete för lärare, 8 tim för övriga.
    • Innehåll dock klart:
      • Egen tid
      • Förberedelse Wisingdagar
      • EHT jobbar med uppföljning  och utvärdering
  • Tisdag 10/1

MBL – RKA

På torsdag den 12/1 kl 11:00-12:00 har vi MBL19. Kallelse till berörda har gått ut.

På onsdag den 18/1 kl 10:00-11:30 har vi RKA tillsammans med de nya elevskyddsombuden. Kallelse till de vuxna skyddsombuden har gått ut – men elevskyddsombuden bör informeras.

Betyg och studieplaner

Nu ska alla betyg vara satta. Om någon fråga dyker upp är det viktigt att alla är extra tillgängliga under mån-ons v51 för Johan och Mattias som nu går igenom alla listor.

Elever gör utvärderingar

Elevrådet har en utvärdering de vill ska fyllas i under måndagens mentorstid – gäller alla elever. Se nedan.

Den utvärdering om köpmönster som Hanna Zetterlund mfl. har gjort (som tidigare blev hackad) ska göras på nytt vid samma tid – se nedan.

Erasmus och eTwinning

Aktuellt just nu

Ackrediteringen år 2, ännu inget namn..

Preliminär mindre förändring i mobilitetsplatser. Tre av jobbskuggningarna på Irland ser ut att bli tre kursplatser istället. Det gör att det just nu finns 4 (en sedan tidigare) öppna möjligheter för jobbskuggning från nu fram till november 2023.

Future train – framtidståget (ackrediteringen år 1)

• Vi fick ändra om i schemat för Linda Bäckmans och Marie Borglund att presentera den SKUA-relaterade kursen de var på till Island under vecka 34. Ny tid kommer.

Kursutbud via New Horizons

Se kurskatalog för läsåret – fler intressanta kurser kopplade till våra mål: Catalogue New Horizons Malta

Övrigt om eTwinning:

eTwinning håller på att flyttas över till ny plattform, European School Education Platform (ESEP), se https://school-education.ec.europa.eu/sv

Ämneslag

• Gemensam ämnesplanering.

A-lagstid / A-lagsarbete

• Ni följer er egen agenda.

Måndagstiden

• Alla klasser / årskurser: Elevrådets enkät + Hanna Zetterbergs enkät – alla elever får mail om dessa enkäter. De kommer inte att öppnas för att fylla i förrän på måndag morgon på mentorstiden.
  • Alla klasser / årskurser: Gå igenom tiderna för avslutningen på torsdag.

Veritasium

Kort och bra film om källkritik och faktamotstånd från föreläsning på KTH av Dr. Derek Muller från Veritasium    https://fb.watch/hrQu9b6dd7/

• Hela veckan
    • Klass 21B tömmer återvinningstationerna.
  • Ons – 15:45-17:00 – Konferenstid – kort gemensam samling därefter planering Wisingdagar Ansvar alla a-lag
  • Tors – julavslutning se ovan.
  • 22/12-8/1 – julledigt  – God jul!! 🙂

Aktuella enkäter att göra

• Inga aktuella enkäter att göra – för medarbetare. Elevutvärderingar görs på mentorstid vecka 51.

Viktiga påminnelser

• Deadline betygssättning sön 18/12.